söndag 26 maj 2013

Hur tror du att det kommer att gå för de olika personerna efter att romanen är slut - vad händer med Glas, Helga och Recke?

Jag brukar inte tro på den tragiska fortsättningen, men när jag läste den här boken kände jag för en gångs skull att det kändes hopplöst för någon att få ett "happy ending".  Jag tror inte någon får vad dem ville ha från början. 

Glas tror jag lever ensam i resten av sitt liv, inte bara för att slutet verkade antyda detta utan att han verkar var dömd till ett liv utan någon att älska. Jag tror han kommer fortsätta sitt liv som vanligt och leva som han gjorde innan mordet bara lite tommare i själen än innan. I slutet berättar han om att vintern nalkas vilket skulle kunna vara en synonym till att han liv håller på att ta slut, då livet vinter ofta är förknippat med döden. Så att döden skiljer honom från hans sorgliga jordliv är ett alternativt slut också.
  
Helga tror jag slutar ensam och djupt ärrad då hon både har förlorat sin älskade till en annan kvinna och sin make efter Glas mördade honom.  Även om Helga inte tyckte om sin make så tror jag ändå att ett långt förhållande som man och hustru sätter sina spår, hur mycket man än avskyr den andra. Jag skulle personligen inte kunna ta att förlora så mycket på sådan kort tid som han faktiskt gjorde och dessutom skulle det vara väldigt svår att lita på folk, då hennes älskade bara svek henne för en annan. Hon pratade tidigare om att ta livet av sig, att hon ville dö. Men jag tror hennes kärlek till Recke stoppade henne då. Men då han lämnade henne så tror jag det kan finnas en chans att hon helt tappar livslusten och hur "fult" hon än tycker det är att ta livet av sig så tror jag hon kan se det som en möjlig vägg ut ur det hemska liv hon känner att hon lever.

Recke tror jag får sin giftemål och kanske några barn men jag tror att han också får ett håll inom sig, att ha svikit en person som litar och älskar till fullo glömmer man inte bara bort. Det kommer alltid ligga där och och skrapa mot själen eller vad man nu har om man kan göra så mot en annan person.
Om vi ska se detta väldigt tragiskt så skulle jag tror att om Helga tar livet av sig så finns det en möjlighet att Recke tar livet av sig av skuldkänslor. 

Jag vet att detta verkar som ett väldigt tragiskt slut, men det vara lite av känslan av boken. Allt kändes på något sätt hopplöst och tragiskt som känslan man får man läser Rome och Juliet. 

Men det skulle också kunna finnas ett alternativt slut där Glas och Helga inte tar livet av sig utan hittar  tillslut varande i ensamhetens mörker. Att dem lever tillsammans, lyckliga och glada i resten av livet. Även om dem inte kommer ifrån hållet i själen från respektive händelser som har påverkat dem så tror jag de med hjälp av varandra kan laga det mest i deras spruckna själ. 

Personligen hoppas jag på det andra alternativet där alla är lyckliga och framtiden är ljus. Men skulle jag gå efter bokens tema och känsla så måste jag ändå säga att den första versionen verka betydligt "riktigare" för mig. Även om Glas begick mord, Helga begick äktenskapsbrott och Recke bröt ett löfte. Tycker jag inte det ska straffas med ett fortsatt tragiskt liv. Jag tycker att det ska få börja om från start och göra något bra av sina liv. Alla behöver en andra chans, även om det ibland inte känns som alla förtjänar den jämt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.