tisdag 21 maj 2013

Vilken bild ger Glas av pastor Gregorius? Varför avskyr han honom så mycket? Hur tror du att Gregorius ser på Glas?


Pastor Gregorius beskrivs tidigt som en man vars personlighet och utseende ogillas av doktor Glas. ”Samma feta, grådaskiga ansikte, samma smutsgula polisonger, litet gråa nu kanske, och samma outgrundligt gemena blick bakom glasögonen.”(sid. 10)
Visst påverkas min åsikt av doktor Glas åsikt om pastorn, men det är inte bara hans åsikt som påverkar läsarens bild på pastor Gregorius. Genom att läsa om hur han behandlar sin fru och hur hon mår av hans beteende bygger man nästan själv upp ett hat mot pastorn. Detta innebär säkert att Hjalmar Söderberg var en av de människor på den tiden som kritiserade kyrkan, och vill därför påverka läsarens åsikt om ämnet.

Doktorn och pastorn delar inte samma åsikter, vilket skiljer dem. I boken står doktorn för vetenskapen och pastorn för religionen, och då främst kristendomen. Man får en inblick i hur de olika parterna såg på varandra på den tiden, men eftersom boken är skriven från Glas perspektiv så är det hans åsikter om kristendomen som vi får läsa om. Doktorn har alltid känt ett hat mot pastorn men när fru Gregorius kommer in i bilden växer hatet ännu mer. Doktor Glas börjar då avsky pastorn för hans beteende gentemot hans fru. Hatet växer sig så starkt att doktorn börjar tänka på vilken makt han har över pastorns liv: ”Akta dig, ditt liv är i min hand och jag vill, jag kan göra dig salig förrän du önskar.”(sid. 41)

Jag tror att pastorn är en människa som är övertygat över att hans beslut är de rätta och ändrar på sin religions regler så att det ska passa in på hans beslut: ”Men han har vant sig att begagna Gud till allt möjligt, som det bäst passar sig för honom.”(sid. 41) Därför tror jag att han till en början trodde sig vara överlägsen doktorn och lydde därför inte hans råd. Jag tror alltså att pastor Gregorius ser på Glas som en icke religiös man som inte är lika kunnig  som han själv. Men eftersom doktorer har en så hög status i samhället, och hade troligen det på den tiden också, så respekterar pastorn honom och till slut även hans råd.

1 kommentar:

  1. En sak jag tänkte på när det gäller kontrasten mellan Glas och Gregorius:
    Glas skriver vid något tillfälle (inte helt hundra på exakt vad som skrevs men) att han reflekterade mycket. Han har byggt upp mycket av det han är runt just sina reflektioner på allt han stött på i livet. Han nämner också, om jag minns rätt(!), hur högt han värderar just konsten att reflektera och han tycker att alla borde göra det.
    Om man jämför detta med Gregorius, eller Doktorns beskrivning av Gregorius, som präglas hårt av sin religion och rättfärdiggör mycket av sitt handlande med "religion säger, religionen kräver". Gregorius har inte lämnat mycket rum åt sitt eget samvete och tänkande. Detta vet Glas, detta har Glas reflekterat kring, och detta hatar Glas.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.