söndag 26 maj 2013

Hur uppfattar du den allra sista meningen? Varför längtar Glas efter snö?


Jag tolkar det som han välkomnar en ny början. Som att när snön kommer, då glöms det som varit och man låter det "falla bort" med snön. Det är först då Glas kommer kunna gå vidare tror jag, både kärleksmässigt och tankemässigt. Han behöver nog en ny start, en ny årstid för att få lite andra perspektiv och upplevelser att fundera över. Glas vill nog bara försvinna från den verkligheten han nu lever i och se något nytt för att slippa filosofera om allt som han varit med om.

1 kommentar:

  1. Intressant tanke jag såg det helt tvärtom om, jag tänkte att han tragiskt nog tog livet av sig. Att han välkomnade vinterns dvala, och att han äntligen fick somna in i den eviga sömn vi kallar döden.
    Men personligen tycker jag bättre om din tolkning den mycket vackrare än min och gör att man tänker i bättre banor.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.