måndag 27 maj 2013

Hur tror du att det kommer att gå för de olika personerna efter att romanen är slut - vad händer med Glas, Helga och Recke?

Nu när romanen är slut är det mesta väldigt eländigt. Glas har insett vad han har gjort och vad det har fått för följder. Han ser att Helga är mer deprimerad än någonsin och det sårar honom mycket. Han ville bara henne väl. Glas har även insett att han har nu levt sitt liv som åskådare och det är som att han bara väntar på att få försvinna eller till och med dö. I slutet säger han även att han välkomnar vintern och snön. Det tolkat jag som att han vill glömma det som varit och få komma undan lite. Jag tolkar det även som att vintern är slutet på någonting, i detta fall kanske livet. Han välkomnar sina sista år i ensamhet och även om han inte vill dö har han ingen större rädsla för döden.

Helga är i slutet väldigt förtvivlad. Innan levde hon i sorg, men hon hade i alla fall Recke. Nu har hon ingen. Och trots att hon hatade Gregorius och ville där ifrån, tror jag att hon insåg hur tomt det var utan honom först vid hans död. Jag tror att om inte Helga hittar någon eller något som gör hennes liv mer värt att leva, kommer hon så småningom sörja ihjäl. En sak jag intresserar mig för är dock vad som skulle hända om Helga och Glas möttes nu efter allt som hänt och faktiskt pratade. Helga har ju själv sagt att hon känner sig trygg med honom och att hon litar på Glas. Kanske de hittar varandra till slut. Det kan ju även vara så att hon har listat ut att han mördat hennes man och helt enkelt kommer undvika honom.

Recke hittade en ny tjej i slutet. Hon beskrivs som mycket rik och därav förmodligen en anledning till att han ville vara med henne (i alla fall enligt Glas mening). Recke verkar vara en person som bryr sig mycket om karriären och han kommer nog lyckas bra i livet. Dock känns det som att han flyr problem. När Helgas man dog stannade han inte och stöttade henne. Han kommer få leva med att han lämnat Helga då hon var väldigt sårad.

1 kommentar:

  1. Bra skrivet! Jag håller helt och hållet med dig! Det med att snön skulle vara som en metafor med döden tyckte jag var bra. Det tänkte inte jag på när jag läste.

    Jag tycker att det var jätteelakt av Recke att lämna Helga efter herr Gregorius död. Jag tror han var rädd för vad andra skulle tycka om de fick reda på att de haft/har ett förhållande. För om han träder fram som en pojkvän direkt efter hans död skulle nog det sprida mycket misstänksamhet hos andra.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.