söndag 26 maj 2013




Hur uppfattar du den allra sista anteckningen? Varför längtar Glas efter snön?

Jag fann ett citat på näst sista sidan som var avgörande för hur jag tolkar den sista meningen: ’’ Aldrig blir hon min; aldrig. Jag gjorde aldrig hennes kind röd, och det var inte jag som hade gjort den kritblek nu. Och aldrig skall hon med ångest i hjärtat ila över gatan om natten med ett brev till mig. Mig gick livet förbi’’. Det var här då Glas fattar  hur ensam han är. Han hade blivit förälskad, men inser nu vad han gått miste om. Han inser att han troligtvis aldrig kommer känna sig förälskad igen. Han inser att han är samma obotliga ensamma människa och kommer alltid att vara det. Därför välkomnar han snön så att den kan lägga sig som ett täcke över allt som har hänt honom under den senaste tiden.

1 kommentar:

  1. Jag tänker som du, att han inser var som har hänt och att allt är som det är. Nu är tiden inne för att snön ska täcka det som varit och han kan "gå i ide" eller "försvinna". En lång och sorgsen vinter är på väg och han har nu insett vad han gjort mot sig själv och mot Helga. Han är mer deprimerad än någonsin och nu kommer han leva sina sista år i ensamhet, medveten om saker han har missat i livet samt att han faktiskt har mördat en människa.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.