torsdag 9 maj 2013

Vilken bild får du av doktor Glas? Hur är han som person? Hur ser hans liv ut? Vilket är hans problem i livet?


Jag får den bild av doktor Glas att han är väldigt ensam, tillbakadragen och en person som gillar att fundera och resonera mycket om saker och ting. Han verkar vara lite tråkig som person. Det är inte någon person jag gärna skulle vilja umgås med eftersom han inte säger så mycket och är väldigt speciell. Jag tänker att han ska vara speciell eftersom jag läst hur han reagerat i vissa situationer. Ibland står han bara och kollar på personerna som pratar med honom. Så som inne på hans mottagning när han tänkte på annat och bara kollade på frun och sa inte något tills hon började prata för att få tillbaka hans uppmärksamhet. Detta är väl inte att vara så speciell och annorlunda men jag får den känslan av honom bara.

Doktor Glas är ensam och tillbakadragen precis som jag skrev tidigare. Han tycker om att vara själv och sitter ofta ensam på Grand Hotel och tar en drink efter jobbet. Han söker inte heller så mycket kontakt hos människor. Utan han funderar mer på hur de är som personer och försöker lista ut vad de gör annars när inte han ser dem. Han målar alltså ofta upp fantasier om andra och hur deras liv är. 

Doktor Gals har ingen fru eller flickvän. Detta är ett av hans större problem i livet. Han fantiserar ofta om hur det skulle vara att ha en fru och han tänker även tillbaka på den tiden då han var förälskad för första gången. Det andra stora problemet som han har är pastor Gregorius. Han vill befria fru Gregorius från honom eftersom hon inte älskar honom och pastorn tycker att ha har vissa rättigheter när det gäller hennes kropp. Som varken doktor Glas eller hon håller med om.

1 kommentar:

  1. Jag håller med om att han verkar väldigt tråkig och vara en person som det är svårt att få kontakt med. Han verkar ha det väldigt svårt socialt. Jag förstår dock inte hur han tänker när han skriver att han så gärna vilja ha fru, eftersom han verkar inte försöka göra något åt saken. Om man verkligen vill något, då borde man ju försöka göra något åt saken, eller hur? Han beter sig ju som motsatsen istället, dvs gör ingenting.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.