onsdag 8 maj 2013

Varför är Glas så ensam? Vad har han för inställning till kvinnor?


Jag tror att doktor glas är ensam därför att han är lite tillbakadragen av sig. Han gör sitt jobb och är ute och går på kvällarna, men han gillar att hålla sig på sin egna kant, med sina tankar. Han är inte så väldigt social av sig, ett exempel på det är när han sitter vid grand hotel och några män frågar om han vill göra dem sällskap, men han tackar nej och sitter hellre själv. Detta kan bero på att han var väldigt målinriktad som yngre och tyckte att det var viktigt att göra bra ifrån sig med studierna. Han hade då antagligen inte så mycket tid över till annat då. Han var också mycket yngre än sina vänner. De pratade om kvinnor på ett sätt som doktor glas var för ung för att förstå eller inte ville höra. Han tycker hela saken med samlag var förskräckligt tillskillnad från de flesta andra pojkar. Han tyckte att kärlek skulle vara något vackert, med kyssar och hålla handen och inte samlag. Själva kvinnorna hade han en fin syn på tycker jag. Visst, han satte kanske sig själv framför kvinnorna, då han exempelvis inte ville hjälpa den kvinnan som hade blivit gravid. Men det handlade mer om att han tänkte på vad som kunde hända honom om han hjälpte henne. Det kan anses själviskt, men han kunde få ett rykte eller så kunde han förlora sitt jobb helt om han hjälpte henne. Annars var hans syn mycket fin, exempelvis när han hjälper Helga ifrån sin man. Han har ett fint hjärta när det gäller någon han bryr sig om, som han verkar börjar göra med Helga. 

1 kommentar:

  1. De tankar jag fått av doktor Glas med. Jag gillar att du tänkte på det där när han satt på Grand Hotel och tackade nej till sällskap. Så hade inte jag tänkt innan. Men nu får jag en annan bild av varför han tackade nej. Jag tänkte bara han skulle hem snart och inte ville störa av att komma och gå.

    Hans syn på kvinnor håller jag också med om. Men jag tänker också att han ser de som något heligt. Han pratar flera gånger om när en kvinna var en jungfru och att man ska behandla de väl. Men det är så det ska vara. (Så klart ska män också behandlas väl!) Inte så som pastor Gregorius behandlar hans fru.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.