måndag 27 maj 2013

Varför blir Glas så rädd för de röda blommorna? Varför skickar Eva Mertens buketten?

Jag tror att Glas blir rädd när han ser blommorna eftersom att han såg de i sin dröm, och att han sedan ser de i verkligheten efter att han hade mördat pastorn. Han kanske trodde att någon visste vad han hade gjort, och han vill förmodligen inte att någon skulle göra det. Han vågar dessutom inte ta tag i blommorna eftersom att han är rädd att han kommer att ta i luften, och att blommorna kommer vara en hallucination som tyder på att han är paranoid.

Jag tror att Eva Mertens skickade buketten för att hon tycker om Glas. Hon hade ju tidigare lagt ett kort i en bok på hans skrivbord, kortet var hennes visitkort. På det stod det skrivet i en text som bara kunde ses om det fanns värme: "kyss mig, var min man, giv mig barn, låt mig älska. Jag längtar efter att få älska." Så buketten är nog bara skickad till Glas som en gåva, och som ett tecken på vad hon känner för honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.